Субота, 2024-05-18, 7:11 PM

Математика в школі
Персональний сайт вчителя математики Музиченко Валентини Андріївни

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [4]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 17
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Пошук
Друзі сайту
Головна » Статті » Мої статті

Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики
  У зв’язку з активним розвитком інформаційних технологій та їх впровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасних школярів. Інформаційні технології – з одного боку, це потужний інструмент для отримання дитиною найрізноманітнішої інформації, з іншого – ефективний засіб підвищення інтересу до навчання, а також мотивації, наочності, науковості тощо. Тому їх треба активно використовувати у навчальному процесі. Одним із предметів, де найбільш виправдано використання комп’ютера - математика.
  Концепція математичної освіти України і Держстандарт освітньої галузі «Математика» передбачають передумови для формування соціальної, комунікативної, комп’ютерної та інших видів компетентності учнів. Уроки з комп’ютерною підтримкою викликають велику зацікавленість учнів. Уроки в комп’ютерному класі дозволяють урізноманітнити види діяльності учнів. Крім того, комп’ютерні уроки дають можливість ефективно використовувати диференційований підхід у навчальному процесі.
  Використання комп’ютерних програм на уроках математики розвиває інтерес до вивчення предмета, підвищує ефективність їхньої самостійної роботи, індивідуалізації процесу навчання шляхом: покращення наочності навчання, сприяння формуванню абстрактних уявлень про математичні моделі, поглиблення самостійності вивчення курсу, створення комфортних умов проведення різних форм контролю знань, що допомагає в розробці індивідуальних заходів для корекції знань учнів у межах досягнення визначених цілей навчання.
  Комп’ютер допомагає розвивати розумові здібності: швидкість мислення, пам’ять, уміння переключати увагу. Використання комп’ютерних технологій: комп’ютерні презентації, комп’ютерне тестування. Програмні засоби використовуються у трьох напрямах: ілюстративному, схематичному та інтерактивному. Схематичний метод дозволяє скористатися можливостями комп’ютерних програм для побудови структурно – логічних схем та опорних конспектів. Після комп’ютерної обробки опорні конспекти стають більш наочними, цікавими. Цьому допомагає прикладна програма Power Point. Мультимедійні засоби навчання допомагають посилити мотивацію навчання, урізноманітнити форми подання інформації, посилити співтворчість учителя та учня на уроці, розширити самостійність учня.
  Основна мета ППЗ – активізувати пізнавальну діяльність учнів; посилити самостійність в опануванні знаннями, вміннями і навиками, мотивацію та інтерес до навчання геометрії і, тим самим, покращити навчальні досягнення учнів. Методика викладання математики перебуває на етапі розроблення оптимальних форм і методів застосування комп’ютерних технологій.
   У своїй практичній діяльності кожен учитель, що проводить навчальні заняття з використанням ІКТ, обирає потрібний йому за різними параметрами набір педагогічних програмних засобів, що підвищує ефективність його праці, а рівень теоретичних знань, практичних умінь і навичок його учнів наближує до вимог сьогодення. Окрім цього, для кожного вчителя є важливим не лише досягнення максимального результату роботи, але і спосіб його досягнення. Роки роботи в школі – роки навчання та пошуку, вивчення та апробації технологій, методик, прийомів та методів. Традиційні прийоми та методи навчання – вічні. Проте сьогодення змушує шукати новітні прийоми навчання. Застосування комп’ютерної техніки робить традиційні уроки математики яскравими, насиченими. На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес.
 Комп’ютер дозволяє підсилити мотивацію навчання:
 - шляхом активного діалогу учня з комп’ютером;
 - розмаїтістю й барвисті інформації (текс + звук + колір + анімація);
 - шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку);
 - використовуючи ігрову форму спілкування людини з машиною;
 - витримкою, спокоєм і «дружністю» машини стосовно учня.
 
При плануванні уроків математики з використанням ІКТ враховую:
- наявний набір комп’ютерного обладнання;
- наявність програмного-методичного комплексу до підручника, що відповідає діючій програмі;
- наявність програм-тренажерів;
- готовність учнів до роботи з використанням комп’ютера;
- можливості учня використовувати комп’ютерні технології поза класом.
 
    В процесі викладання математики я застосовую табличний процесор МS Excel (створюємо кросворди, будуємо діаграми, вчимося обчислювати за допомогою формул), програмне забезпечення MS Office, програму для створення презентацій Power Point; програмні методичні комплекси GRAN-1 i GRAN-2, програму DG (динамічна геометрія), педагогічні програмні засоби (ППЗ): «Математика, 5 і 6 класи», «Алгебра 7-9». На мою думку, часте застосовування ІКТ на уроках призводить до втрати інтересу, новизни. І навпаки, якщо це робити рідко, по подібний урок буде результативним.
    Можливі різні види уроків із застосуванням інформаційних технологій: уроки-бесіди з використанням комп'ютера як наочного засобу; уроки постановки і проведення досліджень; уроки практичної роботи; уроки-заліки; інтегровані уроки і так далі
Практика роботи показує, що найбільш ефективне використання комп'ютера на уроках математики :
- при проведенні усного рахунку (можливість оперативно пред'являти завдання і коригувати результати їх виконання);
 - при вивченні нового матеріалу (ілюстрація різноманітними наочними засобами; мотивація вступу нового поняття; моделювання);
 - при перевірці фронтальних самостійних робіт (швидкий контроль результатів);
- при розв’язанні завдань повчального характеру (виконання малюнків, складання плану роботи; відробіток певних навичок і умінь);
- при організації дослідницької діяльності учнів;
- при інтеграції предметів природничо-математичного циклу.
 
Нові інформаційні технології (НІТ) — сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі й надання інформації, що розширює знання людей і розвиває їхні можливості щодо керування технічними й соціальними проблемами.
Педагогічні завдання НІТ:
 - інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності та якості;
- побудова відкритої системи освіти, що забезпечує дитині й дорослому власну траєкторію освіти;
- системна інтеграція предметних галузей знань;
 - розвиток творчого потенціалу учня, його комунікативних дій; - формування інформаційної культури учнів;
- реалізація соціального замовлення, обумовленого інформатизацією суспільства. Засоби нових інформаційних технологій відображені в схемі.
 
Застосування комп'ютерної техніки робить уроки математики яскравими, насиченими. Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
* Активізувати пізнавальну діяльність учнів
* Візуалізувати навчальний матеріал
* Індивідуалізувати процес навчання
* Здійснювати моніторингові відстеження результативності навчання
* Створити комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання, організувати самоконтроль
* Забезпечити розвиток творчої активності школярів
* Створити бібліотеку навчального електронного приладдя
* Використовувати інформаційну базу глобальної мережі Інтернет та локальну шкільну мережу
 * Реалізувати входження учня у реальний світ дорослих, у виробничу діяльність людини сучасного інформаційного цифрового суспільства в процесі роботи учня й учителя з використанням комп'ютерних технологій.
 
Комп’ютерні презентації, виконані в різних програмних середовищах, органічно вписуються в будь-який урок, ефективно допомагають учителю за мінімальний час самостійно виготовити мультимедійний посібник до уроку, що унаочнює навчальний матеріал, дає можливість провести математичний диктант і його перевірку, продемонструвати способи розв’язання завдань тощо. Причому достатньо одного лише комп’ютера та проектора для використання презентацій на уроці математики.
Формати використання ІКТ при вивченні математики:
 • самостійне навчання учнів;
 • використання тренінгових (тренувальних) програм;
 • використання діагностичних і контролюючих матеріалів;
 • виконання домашніх самостійних і творчих завдань;
 • використання комп'ютера для обчислень, побудови графіків;
 • використання програм, що імітують досліди, лабораторні роботи, застосування теорії у практичній діяльності людини;
 • використання ігрових і цікавих програм;
• використання інформаційно-довідкових програм.
 
Критерії оцінок уроку з використанням ІКТ:
1. Особистий внесок учителя в розробку уроку з використанням ІКТ
2. Форма використання програмного забезпечення
3. Організація діяльності учнів на уроці
4. Рівень методичної підготовки вчителя в області використання засобів ІКТ
5. Дотримання санітарно - гігієнічних вимог
6. Вплив інформаційних технологій на результативність
7. Індивідуалізація навчання за рахунок використання засобів ІКТ
 
Джерела: 1. Антипова О., Паламарчук В. У пошуках нестандартного уроку // Рад. школа. – 1991. - № 1. –С. 65-69. 2. Овечкіна О. І. Прийоми активізації пізнавальної діяльності // Математика в школі. - 1993. - № 5. 3. Рисунок-схема автора "Нові інформаційні технології"
Категорія: Мої статті | Додав: mva (2012-09-10)
Переглядів: 3728 | Коментарі: 9 | Теги: Комп'ютер на уроках математики | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: